Narrow your search

Library

ULiège (18)

UCLL (11)

Arteveldehogeschool (10)

Odisee (8)

VIVES (8)

Thomas More Kempen (7)

AP (6)

Hogeschool West-Vlaanderen (6)

UGent (6)

DocAtlas (5)

More...

Resource type

book (18)

digital (1)


Language

Dutch (11)

English (5)

French (2)


Year
From To Submit

2020 (18)

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Zelf gedichten lezen : een reis over de onbewandelde wegen van de poëzie
Authors: --- ---
ISBN: 9789493170346 9493170349 Year: 2020 Publisher: Groningen Uitgeverij kleine Uil

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bespreking van ruim veertig gedichten van gerenommeerde Nederlandse dichters.


Book
Werken met taaltaken in de lessen NT2 : niveau A1 : student
Authors: --- ---
ISBN: 9789401465793 Year: 2020 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit pakket is gemaakt naar aanleiding van het nieuwe opleidingsprofiel NT2.Het bestaat uit een reeks afzonderlijke taken rond reële taalgebruikssituaties waarin de vereiste basiscompetenties aan bod komen.Die afzonderlijke taken geven de lesgever niet alleen de mogelijkheid te differentiëren volgens domeinen en rollen maar ook volgens de taal- of leerbehoeften van de studenten.Elke taaltaak bevat authentiek luister-, lees- en werkmateriaal dat - volgens "de schijf van vijf" van Westhoff (2008) - een grote bron aan talige input biedt. De opdrachten maken ook een grondige inhoud- en vormgerichte verwerking mogelijk, creëren veel ruimte tot output en stimuleren strategisch handelen.Om de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de studenten te stimuleren zijn er leerversterkers (een spiekkaart, een woordenboekje, een grammaticaboekje, ...).Om de evolutie van het leerproces bij te houden, zijn er observatiefiches, evaluatiefiches en een portfolio. Bron: website uitgever


Book
Handboek vreemdetalendidactiek : vertrekpunten - vaardigheden - vakinhoud
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046907641 9046907643 Year: 2020 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vreemde talen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan persoonlijke en professionele ontwikkeling, en ze komen van pas bij internationale samenwerking. Wie meerdere talen beheerst, heeft ruimere communicatiemogelijkheden en is beter in staat om taal te doorzien en om zich in te leven in andere culturen. Maar hoe help je iemand om taalvaardig en taal- en intercultureel bewust te worden? Wat voor ondersteuning, oefening en kennis is daarvoor nodig? Het Handboek vreemdetalendidactiek maakt (toekomstige) taaldocenten wegwijs in de verschillende domeinen van het vreemdetalenonderwijs.Het boek gaat in op drie domeinen die nauw met elkaar verbonden zijn: vertrekpunten, vaardigheden en vakinhoud. Deel 1 van het boek, Vertrekpunten, biedt onderbouwde inzichten die tot de vakdidactische basisuitrusting behoren van iedere vreemdetalendocent; onmisbaar bij het ontwerpen van onderwijs en direct gerelateerd aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Het tweede deel van het boek, Vaardig, bespreekt welke kennis, vaardigheden en strategieën leerlingen nodig hebben om zich in verschillende taalsituaties te redden én hoe docenten hun leerlingen kunnen helpen die kennis, vaardigheden en strategieën te ontwikkelen. Ten slotte nodigt deel 3 van het boek, Vakinhoudelijk bewust, docenten uit om leerlingen verschillende perspectieven op taal te bieden. Het deel besteedt aandacht aan taalkundige en (inter)culturele aspecten die schuilgaan achter taal als communicatiemiddel en als denkgereedschap, en het sluit aan bij thema?s als burgerschap en persoonsvorming.Bij het boek hoort een website met verwerkingsopdrachten, en links en tips voor verder lezen.Aan dit handboek werkten meer dan dertig vakexperts mee. Door hun expertise samen te brengen biedt dit handboek een breed en tegelijkertijd diepgaand perspectief op vreemdetalenonderwijs.Handboek vreemdetalendidactiek is geschreven voor (toekomstige) vreemdetalendocenten. Daarnaast is dit handboek een bron van kennis en inspiratie voor ervaren docenten die hun onderwijspraktijk willen vernieuwen.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-vreemdetalendidactiek-9789046907641


Book
Unmute : activerende didactiek voor de online taalles
Authors: ---
ISBN: 9789046907757 Year: 2020 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor een groot aantal docenten en leerlingen zijn taallessen op afstand verre van ideaal. De online didactische vaardigheden van docenten zijn in de afgelopen periode op de proef gesteld en bij veel docenten snel ontwikkeld. Hoe kun je als docent een goede online taalles geven en organiseren? Hoe houd je de leerlingen actief en bij de les als zij op afstand zitten? In het boek wordt een twintigtal werkvormen als bouwstenen voor taallessen beschreven, waarbij het betekenisvol leren voorop staat en het online werken iets extra's toevoegt. Alle werkvormen zijn erop gericht om de leerlingen in interactie te activeren en om het leren in beeld te brengen, zonder dat het de docent veel extra voorbereidingstijd kost.


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046907573 Year: 2020 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen. Leraren leren gelijktijdig te werken aan vak- en vaktaaldoelen door taalsteun te bieden, veel interactiemogelijkheden te creëren en contextrijk onderwijs te geven. Ze nemen taal ook mee in hun toetsing en beoordeling.Dit handboek geeft leraren een goed toegankelijke theoretische basis, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties, gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het is gebaseerd op vele ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik in verschillende vakken. Leraren (in opleiding) kunnen er direct mee aan de slag. Ook wordt besproken hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die vakonderwijs wil versterken vanuit aandacht voor de gesproken en geschreven taal van het vak.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalgericht-vakonderwijs-9789046907573


Book
Impact NU 2 : handleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030139232 9789030139249 Year: 2020 Publisher: Mechelen Plantyn


Book
Werken met taaltaken in de lessen NT2 : niveau A2 : student
Authors: --- ---
ISBN: 9789401465823 9789401465809 Year: 2020 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij dit leerwerkboek hoort 1. een Help!-kaart 2. een bundel met 4 bijlagen:-Portfolio A2 mondeling-Portfolio A2 schriftelijk-Grammaticaboekje A2-Woordenboekje A2Dit pakket is gemaakt naar aanleiding van het nieuwe opleidingsprofiel NT2.Het bestaat uit een reeks afzonderlijke taken rond reële taalgebruikssituaties waarin de vereiste basiscompetenties aan bod komen.Die afzonderlijke taken geven de lesgever niet alleen de mogelijkheid te differentiëren volgens domeinen en rollen maar ook volgens de taal- of leerbehoeften van de studenten.Elke taaltaak bevat authentiek luister-, lees- en werkmateriaal dat - volgens "de schijf van vijf" van Westhoff (2008) - een grote bron aan talige input biedt. De opdrachten maken ook een grondige inhoud- en vormgerichte verwerking mogelijk, creëren veel ruimte tot output en stimuleren strategisch handelen.Om de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de studenten te stimuleren zijn er leerversterkers (een spiekkaart, een woordenboekje, een grammaticaboekje, ...).Om de evolutie van het leerproces bij te houden, zijn er observatiefiches, evaluatiefiches en een portfolio. Bron: website uitgever


Book
Impact op afstand : online lesgeven in het hoger onderwijs
Author:
ISBN: 9789046907764 Year: 2020 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waar het gebruik van online middelen bij het lesgeven nog niet zo lang geleden optioneel was en vooral heel hip, is het inmiddels dagelijkse routine geworden voor een groot deel van de docenten en studenten in het hoger onderwijs. Voor de één gaat die overgang (echter) soepeler dan voor de ander.Dit boek brengt hulp in de vorm van praktische tips, werkvormen en uiteraard (online) voorbeelden. Het biedt handvatten bij de uitdagingen van online onderwijs: contact maken en houden, privacy, feedback en groepswerk. Maar ook: welke tool past bij welk doel, hoe maak je kennisclips en welke valkuilen moet je daarbij vermijden? Het boek behandelt aandachtspunten voor de ontwikkeling van een geïntegreerd, blended lesprogramma, van lesplanning tot (online) toetsing. Het bevat tientallen werkvormen die inspiratie bieden voor impact op afstand.(https://www.coutinho.nl/nl/impact-op-afstand-9789046907764)


Book
Werken met taaltaken in de lessen NT2 : niveau A1 : docent
Authors: --- ---
ISBN: 9789401465816 Year: 2020 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit pakket is gemaakt naar aanleiding van het nieuwe opleidingsprofiel NT2.Het bestaat uit een reeks afzonderlijke taken rond reële taalgebruikssituaties waarin de vereiste basiscompetenties aan bod komen.Die afzonderlijke taken geven de lesgever niet alleen de mogelijkheid te differentiëren volgens domeinen en rollen maar ook volgens de taal- of leerbehoeften van de studenten.Elke taaltaak bevat authentiek luister-, lees- en werkmateriaal dat - volgens "de schijf van vijf" van Westhoff (2008) - een grote bron aan talige input biedt. De opdrachten maken ook een grondige inhoud- en vormgerichte verwerking mogelijk, creëren veel ruimte tot output en stimuleren strategisch handelen.Om de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de studenten te stimuleren zijn er leerversterkers (een spiekkaart, een woordenboekje, een grammaticaboekje, ...).Om de evolutie van het leerproces bij te houden, zijn er observatiefiches, evaluatiefiches en een portfolio. Bron: website uitgever


Book
Cours de didactique du français langue étrangère et seconde
Authors: ---
ISBN: 9782706126772 2706126779 Year: 2020 Publisher: Grenoble PUG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans la continuité de sa première édition, le Cours de didactique du français langue étrangère, revu et augmenté, se propose de donner aux étudiants, aux jeunes chercheurs et aux enseignants en formation continue une vue générale des connaissances en français langue étrangère, accompagnée d'un grand nombre d'informations pratiques. Les connaissances ont été actualisées et complétées à la lumière des publications les plus récentes, notamment dans les domaines de l'évaluation et du français langue seconde. La première partie montre comment la didactique du FLE s'est peu à peu structurée en discipline autonome à cause de la diffusion de son objet linguistique, la langue française, et par la réflexion méthodologique qui l'a fait admettre dans les mentalités comme une langue étrangère. Elle définit ses références majeures et ses relations avec les disciplines voisines. Mais elle s'attache surtout à décrire l'appareil conceptuel qui lui est propre : les diverses situations d'apprentissage et d'enseignement, la classe et ses acteurs. La deuxième partie est consacrée au deuxième niveau de l'analyse, qui est celui des méthodologies et des méthodes, et aux concepts et notions qui leur sont attachés : les compétences de compréhension et d'expression, l'évaluation et les certifications. Elle s'attache aussi aux méthodologies particulières : le français langue seconde, l'enseignement du français langue étrangère aux jeunes enfants et le français sur objectifs spécifiques. La troisième partie du Cours examine une série de concepts de niveau hiérarchiquement inférieur, outils d'intervention comme la grammaire, le lexique, la littérature, les documents authentiques ou la traduction. On arrive ainsi au niveau le plus pratique de l'analyse, celui de la pédagogie, avec quelques-unes des techniques principales et des activités de la classe de langue et des technologies qui permette

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by